Hij ging zelf voor camera

Advisurvival.nl

Hij was manager bij de organisatie waar ik net werkte. Een leuke warme man, vond ik. Maar die kant zag je eigenlijk pas als je met hem alleen was en er even tijd was voor een persoonlijk gesprek. Hij was steengoed en snoeihard. Een slimme, gedreven vakman met passie en humor. Maar ook eigenwijs. Mijn ervaring was dat hij zich in het algemeen wel liet adviseren. Deze keer niet. Er was besloten: hij was degene die het verhaal van de organisatie ging vertellen, op tv. Een verhaal vol emotie. Met een oproep erin. Ik twijfelde of hij de juiste persoon was om dit te doen. Hij had niet veel ervaring voor de camera en werkte ook nog niet zo heel lang bij het bedrijf, maar dat was niet waarom ik twijfelde. Ik kon mijn vinger er niet helemaal op leggen. En kon hem daarom moeilijk overtuigen.

Een mediatraining speciaal voor dit tv-optreden leek overdreven, maar toch drong ik erop aan. Zo’n training kost veel tijd en geld. Er was eigenlijk geen budget. Maar we hadden veel te verliezen als organisatie, er was een reputatierisico. De organisatie lag regelmatig onder vuur. Als woordvoerder, hét loket voor lastige vragen, wist ik dat als geen ander. Ik besloot dat een mediatraining nuttig was. Want oefenen om kort en bondig uit te leggen wat je wil zeggen is nooit weg. Leren hoe je na het antwoord op een vraag over iets anders weer terugkeert naar je hoofdboodschap, ook daar heb je veel aan. En je leert natuurlijk nog veel meer dan dat, zoals presentatietechnieken en voorbereiden. De training zou hem extra spierkracht en wendbaarheid geven binnen de organisatie.

Tijdens de mediatraining werd pijnlijk duidelijk dat hij niet geschikte persoon was om in de spotlight te staan met dit doel. Dat vond de mediatrainer, dat vond ik en dat zag de camera. En gelukkig zag hij dat ook. De mediatraining had hem een spiegel voorgehouden. Meer zelfinzicht gegeven. Iemand anders ging voor camera. Bij het maken van afwegingen is het niet gek om óók je gevoel mee te nemen. En wanneer je er niet uit komt in je advisering, gebruik de steun van anderen. Dat kan iemand uit je externe netwerk zijn, een collega, een coach, een mediatrainer. Het maakt je advies steviger en gedragen en jou als adviseur geloofwaardig en professioneel.

AUTEUR: ANNEMIEKE HERBERIGS


In onze LinkedIn Group blijf je vanzelf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van Advisurvival.nl. En natuurlijk vinden we het leuk als je reageert op onze artikeltjes en meedoet aan discussies.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.